انواع توافقات فرنچایز بین المللی

فرض می کنیم شرکت مک دونالد در ایران قرار است شعبه هایی را راه اندازی کند و شما نیز با سرمایه اولیه ای که دارید علاقمند به گرفتن یک شعبه هستید. وقتی وارد مذاکرات می شوید، متوجه می شوید که نوع همکاری مک دونالد فرنچایز است. اما فرنچایز یعنی چه؟ یعنی مک دونالد که یک برند شناخته شده است، امتیاز فروش محصولاتش را در ایران به شما می فروشد. در واقع شما سرمایه اولیه تان و البته بخشی از سود ماهانه تان را صرف خرید برند می کنید. مک دونالد نیز طبق این توافق فرنچایز بین المللی علاوه بر اعطای امتیاز فروش، حمایت هایی را از شما مانند آموزش، انتقال بهترین روش های فروش و ترویج، تجهیز کردن فروشگاه شما، دکوراسیون و … انجام می دهد.

در این مقاله شرکت صاحب برند مانند مک دونالد را فرنچایز دهنده و شرکتی را که خواهان افتتاح شعبه است فرنچایزگیرنده می نامیم. در ادامه با انواع توافقات فرنچایز بین المللی آشنا می شویم:

1.(International Franchise Agreement (individual units

توافقنامه بین المللی فرانچایز ( واحدهای انفرادی)

در این نوع توافق، فرنچایز دهنده به فرنچایزگیرنده قدرت انحصاری برای توزیع محصولات یا خدمات خود را می دهد. درواقع فرنچایز گیرنده حق استفاده از حقوق مالکیت معنوی را (علائم تجاری، برند و غیره) خریداری می کند. در مقابل فرنچایز دهنده نیز پشتیبانی فنی و تجاری کافی را برای درست انجام شدن کارها انجام می دهد. (مثلا در قالب کتابچه هایی با عنوان Know-How )

این نوع قرارداد معمولا زمانی استفاده می شود که فرنچایز دهنده و فرنچایزگیرنده در کشورهای نزدیک به هم هستند. اگر زبان هر دو کشور متفاوت باشد، توصیه می شود نسخه های دو زبانه (انگلیسی-فرانسوی، انگلیسی-فارسی و غیره) را برای جلوگیری از سوء تفاهم در تهیه پیش نویس و بعد از آن در قرارداد استفاده شود.

 انواع توافقات فرنچایز

پیشنهاد مطالعه مرتبط:

پنج چالش ارتباط با شرکت های خارجی

2:Master Franchise Contract
قرارداد فرانچایز مستر

در طی این توافق فرنچایز دهنده به فرنچایزگیرنده اصلی و یا مستر اجازه مالکیت و اداره بیش از یک واحد را می دهد; در واقع فرنچایز گیرنده می تواند برای خود فرنچایزهای دیگری را نیز در طی یک زمان مشخص و موقعیت جغرافیایی مشخص تعریف کند.

بر خلاف حالت اول فرنچایز دهنده بخش بزرگی از کنترل خود را بر روی پیاده سازی متدها از دست می دهد، چرا که فقط با فرنچایزگیرنده اصلی در ارتباط است. بنابراین انتخاب یک فرنچایزگیرنده اصلی در یک کشور برای فرنچایز دهنده بسیار حیاتی است.

مطلب مرتبط:

 پنج نمونه نامه تجاری انگلیسی مهم در مکاتبات بازرگانی

3:Area Representatives

نمایندگان منطقه ای

در این روش نمایندگان منطقه ای area representatives به عنوان واسطه میان فرنچایز دهنده و فرنچایزگیرنده عمل می کنند.
تعهدات اصلی نماینده ی منطقه ای ارزیابی و معرفی نامزدهای مناسب برای فرنچایز به فرنچایزدهنده و از طرف دیگر ارائه سرویس های مناسب به واحدهای فرنچایز از جمله آموزش و یا حمایت های مالی و غیر مالی از آنهاست.
در واقع قرارداد به صورت مستقیم بین فرنچایز دهنده و فرنچایزگیرنده منعقد می شود و نه با نماینده منطقه ای. (بر خلاف حالت دوم که قرارداد بین فرنچایز دهنده و فرنچایز گیرنده اصلی(مستر) منعقد می شد.) در این حالت به ازای افتتاح هر فرنچایزگیرنده در منطقه نماینده ی منطقه اغلب کمیسیون مربوطه را دریافت می کند.

 

Franchisor and franchisee

 4:Joint ventures or subsidiaries
سرمایه گذاری مشترک و یا شرکت های تابعه

آخرین روش برای فرنچایز دهنده ها در بازار هدف ایجاد یک شرکت تابعه و یا سرمایه گذاری مشترک با یک شریک محلی برای استفاده از تخصص ها و کاهش ریسک ها با ایجاد و توسعه ی سیستم فرنچایزینگ است.
ممکن است سرمایه گذاری مشترک به مرور زمان به فرم فرنچایزگیرنده اصلی تغییر کند. این توافق سرمایه گذاری مشترک بین المللی در صنایع غذایی و فشن در قراردادهای چند ملیتی اغلب استفاده می شود.

 

Franchisee Franchisor

مطالعه بیشتر :

نمونه قراردادهای انگلیسی فرنچایز

یک نوآوری در زمینه مکاتبات خارجی

بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *