پنج توصیه درباره ارتباط با شرکت های خارجی

     برقراری ارتباط موفق با شرکت های خارجی خواه به منظور اخذ نمایندگی و خواه خرید و یا فروش برای شرکت ایرانی گاهی به سادگی و گاهی با پیچیدگی های زیادی همراه است. گاهی شرکت خارجی خود علاقمند به همکاری با یک شرکت ایرانی است و گاهی مردد. با امید به شرایط تجاری بهتر برای تجار عزیزمان بد نیست که نکات زیر را مد نظر قرار بدهیم:

 

ارتباط با شرکت های خارجی

1-نمایش واقعیت کسب و کارتان و پتانسیل تان در همکاری ها

یک نکته ی مهم و پیش پا افتاده که اغلب از آن غفلت می شود:

هرگز خود را و یا درخواست خود را بزرگتر از آنچه در واقعیت هست؛ بیان نکن. نکته ای به جا که بسیاری درگیر آن می شوند، به خصوص در مرحله معرفی شرکت و خدمات، اما بدون شک این مذاکره در مراحل بعدی به شکست منجر خواهد شد.

شما می توانید نقاط قوت خود را به خوبی یبان کنید، اما نه اینکه اغراق کنید. فراموش نکنید که شرکت خارجی نیز در مقابل بزرگ نمایی های شما در مراحل بعدی انتظاراتی از شما خواهد داشت که برآورده نخواهد شد. پس در مرحله معرفی شرکت خود، درگیر بزرگ نمایی نشوید و یا قول های فروش آن چنانی ندهید که هم باعث سرافکندگی شما شود، و هم ناامیدی شرکت خارجی از شما .

2-تهیه Business Plan حرفه ای

بسیاری از شرکت ها از شما درخواست Business Planبرای محصول و یا خدمات می کنند.اگر BP واضحی دارید و یا تجربه کافی در تهیه آن که بسیار عالی است، اما اگر خیر، سعی کنید که در Business Plan ای که قرار است تهیه کنید، روی پاسخ به سوالات اصلی هر Business Plan متمرکز شوید( چه کسی، چه چیزی و چه زمانی و …) تا اینکه نمونه ای را در اینترنت کپی کرده و به تغییر واژه هایی اکتفا کنید. اعلب موارد کپی کردن BP با شکست روبرو می شوید.

3-سایت انگلیسی

شما برای معرفی شرکت خودتان نیاز به یک سایت انگلیسی دارید، اما اگر تهیه سایت انگلیسی به هر دلیلی برای شما غیرممکن است، کاتالوگ انگلیسی نیز می تواند در بعضی موارد گزینه خوبی برای شما باشد. در تهیه سایت انگلیسی حتما لازم نیست که به اندازه سایت فارسی تان دینامیک باشد، در بسیاری از موارد افراد ترجیح می دهند که به دلیل سهولت کار متمرکز روی معرفی شرکت و فعالیت های اصلی باشند. توجه داشته باشید که برخی از تاییدیه های بین المللی فقط در صورت داشتن سایت انگلیسی می توانید عضو شوید.درخصوص معرفی کسب و کارتان می توانید مطلب عبارات انگلیسی کاربردی در معرفی کسب و کارتان را مطالعه کنید.

4-ایمیل رسمی

در مکاتبات تجاری به هیچ عنوان از ایمیل شخصی (سرویس هایی مانند گوگل و یا یاهو) استفاده نکنید. روی کارت ویزیت، بروشور و یا کاتالوگ شما حتما ایمیل رسمی شرکت ذکر شود. ایمیلی را ذکر کنید که حتما به صورت مداوم چک شود.در این خصوص پیشنهاد می کنیم مطلب هفت نباید در ایمیل های انگلیسی را مطالعه کنید.

5-ورود از چندین کانال

برای استعلام گرفتن از یک شرکت و یا شخص وارد شدن از چند کانال مختلف متاسفانه رفتار غیرحرفه ای است که در ایران بسیار متداول است. طبق تجربه معمولا این موارد هیچگاه به نتیجه نمی رسد و نتیجه آن بدبین شدن شرکت خارجی به شرکت موردنظر است. این مساله که به خصوص در شرکت های دولتی ایرانی اتفاق می افتد و از چندین کانال برای یک شرکت و یا یک شخص وارد می شوند، تا با قیمت بهتر وارد نتیجه شوند، اغلب با شکست مواجه می شود. روی یک کانال کار کنید و مذاکرات را پیش ببرید،اما متمرکز.

 

به شما پیشنهاد می کنیم در صورت علاقمندی پیشنهادهایی برای مذاکره اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی از روزنوشته های آقای شعبانعلی را نیز مطالعه کنید.

 

یک نوآوری در زمینه مکاتبات خارجی

بیشتر بدانید!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *