یکی از نمودهای دیگر تقابل فرهنگی برخورد افراد با فرهنگ Monochronic و Polychronic است. این تعاریف ریشه در نگاه افراد به مقوله زمان دارد.
افراد با فرهنگ Polychronic در نتیجه نگاه غیررسمی تری که به زمان دارند، معمولا برنامه و تقویم بسیار دقیقی در کارهایشان وجود ندارد. آنها اغلب به صورت هم زمان چندین کار را با هم انجام می دهند و می توان گفت اجراکردن برنامه از پیش تدوین شده یک غیرممکن برای آنها محسوب می شود، در نتیجه تمام شدن کارها اهمیت بیشتری از زمان انجام آن دارد.
اما در مقابل افراد با فرهنگ Monochronic در نتیجه ی نگاه سخت گیرانه ای که به زمان دارند، یک کار را در یک زمان خاص انجام می دهند و برای آنها تمام شدن کارها در زمان مشخص و تعیین شده اهمیت بالایی دارد. آنها اعتقاد دارند که هر چیزی باید در زمان مشخص برنامه ریزی شده خودش انجام شود.
نگاه فرهنگ های High&Low Context به زمان
در جوامع High-Context Cultures ( مانند کشورهای خاورمیانه، چین، ژاپن، ایران و …) تمایل افراد به فرهنگ Polychronic و در جوامع Low-Context Cultures(کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، کانادا، انگلیس، آلمان و …) تمایل افراد به فرهنگ Monochronic است، البته این به این معنی نیست که تمام افراد آن جامعه این طور هستند، بلکه بیشتر نشان می دهد قواعد زندگی و کار در این کشورها چگونه است. درباره موضوع high-context وlow-context پیشنهاد می کنیم مطلب ایران high-context است و یا Low-context ؟را مطالعه کنید.
Low-Context ها اعتقاد دارند که هر چیزی باید در زمان مشخص برنامه ریزی شده خودش انجام شود، efficiency در این جوامع پررنگ می شود بدین صورت که برنامه های سخت گیرانه ای برای انجام شدن کارها دارند. به زمان مثل یک کالا نگاه می کنند که متعلق به آنهاست، یا باید آن را خرج کنند و یا پس انداز.
اما در مقابل High-Context ها بیشتر نگاهشان به انجام شدن کارهاست، نگاه سختگیرانه به زمان دیگر وجود ندارد و بیشتر ازینکه زمان را به صورت کالا ببینند، آن را به صورت یک پروسه میبینند که متعلق به دیگران و طبیعت است.
نکته آخر:
جدا از فرهنگ ایرانی که high context و Polychronic است، هر کدام از ما به صورت جداگانه باید کشف کنیم که Polychronic هستیم و یا Monochronic . چرا که همان طور که گفتیم تمامی افراد یک جامعه Polychronic مانند ایران, دارای فرهنگ Polychronic نیستند ولی در واقع قواعد زندگی، کار و جامعه این گونه اغلب جا افتاده است. مهم است که این نکته را درک کنیم که فرهنگ جامعه در مدت زمانی که قرار است در محل کار خود صرف کنیم تاثیر می گذارد و شاید همین مساله منجر به مدیریت بهتر زمان و ارتباطات بهتر در شرکت و یا سازمان مان شود. چرا که به عنوان مثال حتی تقابل افراد از یک کشور نیز در محل کار با فرهنگ Polychronic و Monochronic می تواند منجر به تعارض شود و همین درک از سایر همکاران شاید از بروز سوءتفاهمات جلوگیری کند.
برگرفته شده از سایت انگلیسی thearticulateceo
مثلا ما در جلسات مان هم زمان ٥،٦ مورد را بررسي ميكنيم و شايد آخرش هم راجع به يكي تصميم نگيريم.
همون ضرب المثل قديمي هست كه با يك دست چند تا هندوانه برمي داره طرف.